Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/86766
Title: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO DESENVOLVIDO NA ESCOLA SECUNDÁRIA DE AVELAR BROTERO NO ANO LETIVO 2017/2018
Other Titles: Teacher Training Report developed in Escola Secundária de Avelar Brotero in the academic year of 2017/2018
Authors: Mendes, Sara Margarida Oliveira 
Orientador: Silva, Elsa Maria Ferro Ribeiro
Keywords: Estágio Pedagógico; Relatório de Estágio; Educação Física; Reflexão; Intervenção Pedagógica; Teacher Training; Internship report; Physical Education; Reflexion; Pedagogic intervention
Issue Date: 2-Jul-2018
Serial title, monograph or event: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO DESENVOLVIDO NA ESCOLA SECUNDÁRIA DE AVELAR BROTERO NO ANO LETIVO 2017/2018
Place of publication or event: Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
Abstract: In the second year of the Master’s degree in Teaching of Physical Education in Basic and Secondary School in the Faculty of Sports Sciences and Physical Education of the University of Coimbra, it is required a teacher training during the academic year. This Teacher Training is characterised by the practice of the acquired knowledge about the pedagogic intervention, from four years of academic degree, in a real context. In order to describe and reflect about whole experience and learning during the Teacher Training, developed in Escola Secundária de Avelar Brotero, in the academic year of 2017/2018 with the class of 10th 3 A, arise the present report, as the graduation requirements of the master course. The report à priori mentioned is structured in three parts. In the “Capítulo 1”, the first chapter, where are expose the practice contextualization, will be described the initial expectations and a brief explanation about the school characterization, the group of work, the internship unit and the class. In the second chapter, that is structured in three main areas, will be explain the internship itself. In the first area, “Area 1”, will have the process of the accomplishment and evaluation planning, not forgetting the ethic-professional behaviour, the reason of some decisions and some dilemmas. In “Area 2” will be expose the organization and scholar management activities. In “Area 3” will be described some educational projects and partnership. In the last chapter, “Chapter 3”, is dedicated for the problematic theme, “Perceptions about the pedagogic intervention of the different actors in the same context of teaching-learning: a comparative study between three curricular subjects of one class of 10th year”, where will be explained whole the process in study, and the results about it.
No âmbito do segundo ano do Mestrado em Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra, é esperada a realização de um Estágio Pedagógico, durante um ano letivo. Este é caraterizado pela aplicação dos conhecimentos adquiridos relativos à intervenção pedagógica, ao longo dos quatro anos de formação académica, através duma prática docente em contexto real. Assim, e de modo a relatar e a refletir sobre toda a experiência e aprendizagem vivenciada ao longo de todo o Estágio Pedagógico, desenvolvido na Escola Secundária de Avelar Brotero, no ano letivo de 2017/2018 junto da turma do 10º 3 A, na disciplina de Educação Física, surge o presente relatório, pertencente à Unidade Curricular de Relatório de Estágio. O supracitado documento foi dividido em três capítulos, sendo que no Capítulo I teremos a Contextualização da Prática, onde constarão as expetativas iniciais, e uma breve caraterização da escola, do grupo disciplinar, do núcleo e da turma, respetivamente. Já o Capítulo II, que estará subdividido em três áreas, será reservado à Análise Reflexiva da Prática Pedagógica, ou seja todo o trabalho elaborado, durante o Estágio Pedagógico. Na área 1 teremos o processo de planeamento, de realização e de avaliação, não deslembrando a atitude ética-profissional, a justificação das opções tomadas e ainda as questões dilemáticas. Na área 2 apresentaremos as atividades de organização e gestão escolar e na área 3 poderemos encontrar os projetos e parcerias educativas. Por fim o último capítulo, Capitulo III, será dedicado ao aprofundamento do tema problema, intitulado de “ Perceções sobre a intervenção pedagógica de diferentes atores no mesmo contexto de ensino-aprendizagem: estudo comparativo entre três disciplinas curriculares de uma turma do 10º Ano”, onde constará todo o processo do estudo, assim como os resultados retirados do mesmo.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: http://hdl.handle.net/10316/86766
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Rel_Estg1718_Sara_Mendes.pdf3.3 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

244
checked on Nov 19, 2019

Download(s)

248
checked on Nov 19, 2019

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons