Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/86576
Title: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO DESENVOLVIDO NA ESCOLA SECUNDÁRIA DE AVELAR BROTERO, NO ANO LETIVO DE 2017/2018
Other Titles: TEACHER TRAINING REPORT DEVELOPED IN ESCOLA SECUNDÁRIA DE AVELAR BROTERO IN THE ACADEMIC YEAR OF 2017/2018
Authors: Paulo, David Borges 
Orientador: Silva, Elsa Maria Ferro Ribeiro
Keywords: Estágio Pedagógico; Educação Física; Intervenção Pedagógica; Teacher Training; Physical Education; Pedagogical Intervention
Issue Date: 12-Oct-2018
Serial title, monograph or event: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO DESENVOLVIDO NA ESCOLA SECUNDÁRIA DE AVELAR BROTERO, NO ANO LETIVO DE 2017/2018
Place of publication or event: Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
Abstract: A elaboração e, posterior, apresentação do Relatório de Estágio, constitui o culminar de uma importante etapa académica e pessoal.Nesse sentido, com o presente Relatório, pretende-se espelhar da forma mais fidedigna possível, o trabalho desenvolvido e as aprendizagens adquiridas ao longo do ano letivo 2017/2018, no âmbito e no decurso do Estágio Pedagógico realizado na Escola Secundária de Avelar Brotero, junto da turma 3B, do 12º ano.Assim, e em traços gerais, o Relatório em apreço encontra-se estruturado em três capítulos, nos quais são apresentados e abordados os aspetos mais importantes e que melhor caracterizam a prática pedagógica em contexto de estágio.Deste modo, no primeiro capítulo procederemos à contextualização da prática desenvolvida, enunciando as expectativas iniciais e a caracterização do contexto. Por sua vez, no segundo capítulo – que se acha dividido em três partes – analisaremos reflexivamente a prática pedagógica, abordando as atividades de ensino-aprendizagem – que por sua vez, se divide em planeamento, realização, avaliação, questões dilemáticas e atitude ético-profissional –, as atividades de organização e gestão escolar e os projetos e parcerias educativas.Por fim, no terceiro e último capítulo, debruçar-nos-emos sobre o tema-problema que consiste no estudo, análise e discussão de um caso, cujo tema se encontra intimamente relacionado com a intervenção pedagógica, devendo o mesmo ser considerado de suma importância para a formação do mestrando, enquanto futuro professor de Educação Física.
The Report production and its further presentation is the highest point of an important academic and personal stage.That way, this Report tries to reflect the true nature of the developed work as well as the acquired learning within the Teacher Training in Escola Secundária de Avelar Brotero, class 3 B, 12º year.Therefore, in general terms, this Report is divided in three chapters where the most handled important subject matters are presented and discussed and which are indeed, the best way to illustrate the pedagogical practice within a training context.So, in the first chapter the practice developed is placed in context, with the initial expectations listed as well as the context caracterization.In the second chapter – divided in three sections – pedagogical teaching will be reflectively analysed, comprising the teaching learning process – which divides itself in planning, execution, evaluation, dilemmatic issues and ethical-professional attitude – organization and management school activities as well as the educational partnerships projects.In conclusion, the third and last chapter will focus the case study which consists of a specific research analysis and debate case, whose topic is intimately related to pedagogical intervention, which should be considered fundamental to the Master’s degree formation for a future Physical Education teacher.The Report production and its further presentation is the highest point of an important academic and personal stage.That way, this Report tries to reflect the true nature of the developed work as well as the acquired learning within the Teacher Training in Escola Secundária de Avelar Brotero, class 3 B, 12º year.Therefore, in general terms, this Report is divided in three chapters where the most handled important subject matters are presented and discussed and which are indeed, the best way to illustrate the pedagogical practice within a training context.So, in the first chapter the practice developed is placed in context, with the initial expectations listed as well as the context caracterization.In the second chapter – divided in three sections – pedagogical teaching will be reflectively analysed, comprising the teaching learning process – which divides itself in planning, execution, evaluation, dilemmatic issues and ethical-professional attitude – organization and management school activities as well as the educational partnerships projects.In conclusion, the third and last chapter will focus the case study which consists of a specific research analysis and debate case, whose topic is intimately related to pedagogical intervention, which should be considered fundamental to the Master’s degree formation for a future Physical Education teacher.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: http://hdl.handle.net/10316/86576
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
RELATÓRIO DE ESTÁGIO.pdf2.47 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

190
checked on Oct 15, 2019

Download(s)

198
checked on Oct 15, 2019

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons