Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/84079
Title: Relatório de Estágio Pedagógico desenvolvido na Escola Secundária de Avelar Brotero, junto da turma 12º 3B no ano letivo 2016/2017
Other Titles: Report of Teacher Training in Avelar Brotero High School, Class 12º 3B in the 2016/2017 school year
Authors: Almeida, Tiago Alexandre de Oliveira 
Orientador: Silva, Elsa Maria Ferro Ribeiro
Keywords: Estágio Pedagógico; Educação Física; Reflexão; Tomada de decisão; (In)disciplina; Teacher Training; Physical Education; Reflection; Decision Taking; (In)Discipline
Issue Date: 28-Jun-2017
Serial title, monograph or event: Relatório de Estágio Pedagógico desenvolvido na Escola Secundária de Avelar Brotero, junto da turma 12º 3B no ano letivo 2016/2017
Place of publication or event: Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
Abstract: The school is a place with great importance in the development of the students and in the improvement of their capacities, knowledge and of their teaching learning process. It also plays a key role in the formation of an individual in order to prepare him for the daily challenges as a citizen.The Avelar Brotero High School, located in the centre of Coimbra, is a school with prestige at the teaching level with a large number of students in the Scientific Humanistic and Scientific-Professional courses. In this school there was a need to relate to the disciplinary group of Physical Education and to form the centre of the internship with the guidance of Professor António Miranda.During the internship period, 2016/2017 academic year, we performed the role of Physical Education trainee teacher in the 12º 3B class at Avelar Brotero High School. Thus, this report of internship to obtain the master's degree in Physical Education Teaching in Basic and Secondary Education by the Faculty of Sciences of Sport and Physical Education of the University of Coimbra, consists in a description of the work done, the learning and difficulties with which we have come across this year.In the report we begin by giving a detailed presentation of the school, the discipline group and the class. Next we present the planning stages of our pedagogical practice. Finally, we demonstrate the study of the topic/problem and critically analyse the results obtained.I conclude that the accomplishment of this pedagogical internship had a great procedural value for the development of our abilities, qualifications and real knowledge of pedagogical intervention in secondary education. The internship was developed in a new environment in which we had never been, which gave us new difficulties and more demanding situations, leading us to an evolution of knowledge related to the world of Physical Education.
A escola é um meio com grande importância no desenvolvimento dos alunos e no aperfeiçoamento das suas capacidades, conhecimentos e no seu processo de ensino aprendizagem. Também assume um papel fundamental na formação de um indivíduo, de modo a prepará-lo para os desafios diários enquanto cidadão. A Escola Secundária Avelar Brotero, situada no centro de Coimbra é uma escola com prestígio a nível de ensino, com um grande número de alunos nos cursos Científico Humanísticos e Científico-Profissionais. Neste meio houve a necessidade de nos relacionarmos com o grupo disciplinar de Educação Física e constituirmos o núcleo de estágio sob a orientação do Mestre António Miranda.Durante o período de estágio, no ano letivo de 2016/2017, desempenhámos o papel de professor estagiário de Educação Física na turma 12º 3B da Escola Secundária Avelar Brotero. Assim, este relatório de estágio para a obtenção do grau de mestre em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário pela Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra, consiste numa descrição do trabalho efetuado e aborda as aprendizagens e as dificuldades com que nos deparámos ao longo deste ano.No relatório começamos por fazer uma apresentação detalhada da escola, do grupo disciplinar e da turma. De seguida, referimos as fases de planeamento da nossa prática pedagógica. Por último, apresentamos o estudo do tema/problema e analisamos de forma crítica os resultados obtidos.Concluímos que a realização deste estágio pedagógico teve um grande valor processual para o desenvolvimento das nossas capacidades, habilitações e conhecimentos reais de intervenção pedagógica no ensino secundário. O estágio foi desenvolvido num novo ambiente, no qual nunca tínhamos estado inseridos, que nos criou novas dificuldades e situações mais exigentes, mas que nos permitiram evoluir no mundo da Educação Física.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: http://hdl.handle.net/10316/84079
Rights: closedAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat Login
Rel_Estg1617_Tiago_Almeida.pdf3.78 MBAdobe PDFEmbargo Access    Request a copy
Show full item record

Page view(s)

267
checked on Oct 15, 2019

Download(s) 50

265
checked on Oct 15, 2019

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons