Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/84024
Title: RELATÓRIO DE ESTÁGIO DESENVOLVIDO NOS SALESIANOS DE MOGOFORES - COLÉGIO JUNTO DA TURMA B DO 9º ANO NO ANO LETIVO DE 2016/2017
Other Titles: Pedagogical Internship’s Final Report developed at Salesianos de Mogofores - Colégio, along with the class “B” of the 9th year of Basic Education, in the 2016/2017 academic year.
Authors: Pires, Vinícius Regis 
Orientador: Silva, Elsa Maria Ferro Ribeiro
Keywords: Educação Física; Estágio Pedagógico; Indisciplina; Ensino Básico; Relatório; Physical Education; Pedagogical Internship; School Indiscipline; Basic Education; Report
Issue Date: 26-Jun-2017
Serial title, monograph or event: RELATÓRIO DE ESTÁGIO DESENVOLVIDO NOS SALESIANOS DE MOGOFORES - COLÉGIO JUNTO DA TURMA B DO 9º ANO NO ANO LETIVO DE 2016/2017
Place of publication or event: Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
Abstract: O presente Relatório Final de Estágio Pedagógico está inserido na unidade curricular com o mesmo nome, pertencente ao 4º semestre do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário. O documento em causa espelha o trabalho efetuado no âmbito do Estágio Pedagógico, o qual foi desenvolvido nos Salesianos de Mogofores - Colégio, com o acompanhamento da turma B do 9º ano do Ensino Básico, no ano letivo de 2016/2017. O documento é composto por três capítulos essenciais: i) Contextualização da Prática Desenvolvida; ii) Análise Reflexiva sobre a Prática Pedagógica; e iii) Aprofundamento do Tema-Problema. O primeiro capítulo expõe as expectativas iniciais em relação ao Estágio Pedagógico e a caracterização das condições para a realização deste. Após isso são destacadas as decisões tomadas e as respetivas reflexões acerca da sua validade e pertinência, dando lugar a um processo de análise crítica do trabalho desenvolvido. Por fim, é aprofundado o Tema Problema – “a visão de (in) disciplina em contexto escolar religioso: estudo comparativo entre professores e alunos do nono ano de escolaridade” desenvolvido paralelamente com o decorrer do Estágio Pedagógico, onde são analisadas as conceções de (in) disciplina dos professores e alunos da turma B do 9º ano dos Salesianos de Mogofores, confrontando suas ideias relativamente a como esta se manifesta no colégio, quais as suas posturas a respeito e as estratégias de prevenção e punição que consideram ser as mais adequadas. Em suma, o presente relatório expõe de forma crítica e reflexiva o trabalho realizado ao longo do ano letivo.
This Pedagogical Internship’s Final Report is inserted on the curricular unit with the same name, which belong to the 4th semester of the Master Degree in Teaching Physical Education for Elementary and High School. The following document reflects the work carried out in the Pedagogical Internship, which was developed at Salesianos de Mogofores - Colégio, along with the class “B” of the 9th year of Basic Education, in the 2016/2017 academic year. The document is divided in three essential chapters: i) Contextualization of the Practice Developed; ii) Reflective Analysis on Pedagogical Practice; And iii) Development of the Theme-Problem. The first chapter introduces the initial expectations concerning the Pedagogical Internship and the conditions for its realization. After that, it was performed a reflective analysis regarding the activities developed, justifying the options and strategies applied, highlighting their respective conclusions in the matter of validity and relevance. Finally, the Theme-Problem is scrutinized - "the vision of (in) discipline in a religious school context: a comparative study between teachers and students of the ninth grade" developed along with the Pedagogical Internship, which analyses the conceptions regarding (in) discipline of teachers and the students of the class “B” of the ninth grade of Salesianos de Mogofores, comparing their ideas to the effective way implemented at the School, what is their approach and strategies of prevention and punishment that they consider more appropriate. In conclusion, this Report exposes in a critical and reflective way the work done along the school year.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: http://hdl.handle.net/10316/84024
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Rel_Estg1617_Vinicius_Pires.pdf4.81 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

246
checked on Sep 10, 2019

Download(s) 50

264
checked on Sep 10, 2019

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons