Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/41576
Title: Políticas educativas em contextos globalizados: a expansão do ensino superior em Portugal e no Brasil
Authors: Castro, Alda Maria Duarte Araújo 
Seixas, Ana Maria 
Neto, Antônio Cabral 
Keywords: Políticas educativas; Education policy
Issue Date: 2010
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Serial title, monograph or event: Revista Portuguesa de Pedagogia
Volume: 44
Issue: 1
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: Este artigo analisa a configuração que o ensino superior assume no contexto das mudanças ocorridas, nas últimas décadas, no cenário internacional, destacando aspectos relativos à situação de Portugal e do Brasil. Parte-se do pressuposto de que as instituições de ensino superior enfrentam, no actual momento histórico, novos desafios para responder às exigências das sociedades globalizadas que, dentre outras características, atribuem uma centralidade ao conhecimento. Mais especificamente, o artigo discute as diferentes estratégias adoptadas por Portugal e pelo Brasil para promover o processo de expansão do ensino superior, destacando como eixo central a diversificação institucional. Demarca-se na análise que, apesar da existência de tendências globais nas políticas de expansão desse nível de ensino, é necessário analisá-las tendo em conta as especificidades próprias de cada país, tanto no que concerne ao processo de expansão da educação superior quanto à sua inserção na economia globalizada.
This article analyzes the configuration that higher education takes in the context of the changes occurring in recent decades on the international scene, emphasizing the cases of Portugal and Brazil. This analysis is based on the assumption that higher education institutions face, in the current historical moment, new challenges to meet the demands of globalized societies, which among other features, gives a centrality to knowledge. More specifically, the article discusses the different strategies adopted by Portugal and Brazil to promote the expansion process of higher education, taking institutional diversification as the main issue. Despite the existence of global trends on the expansion policies in higher education, there is the need to analyze them taking into account the specificities of each country, both in regard to higher education expansion process and their integration in the globalized economy.
Cet article analyse la configuration assumé par l’enseignement supérieur dans le contexte des changements qui se sont produits, pendant les dernières décennies, dans le scenario international, en soulignant la situation du Portugal et du Brésil. Nous partons du présupposé que les institutions d’enseignement supérieur font face, dans le cadre historique actuel, à des nouveaux défis pour répondre aux exigences des société mondialisés qui, parmi d’autres caractéristiques, attribuent un aspect central à la connaissance. Plus spécifiquement, l’article aborde les différentes stratégies adoptées par le Portugal et le Brésil afin de promouvoir le processus d’expansion de l’enseignement supérieur, en s’appuyant sur la diversification institutionnelle en tant que noyau. L’étude relève que, malgré l’existence de tendances mondiales dans les politiques d’expansion de ce niveau d’enseignement, il faut tenir compte, lors de son analyse, des spécificités de chaque pays, tant en ce qui concerne le processus d’expansion de l’éducation supérieur quant à son insertion dans l’économie mondialisée.
URI: http://hdl.handle.net/10316/41576
ISSN: 1647-8614
Other Identifiers: 10.14195/1647-8614_44-1_2
DOI: 10.14195/1647-8614_44-1_2
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Nacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Políticas educativas em contextos globalizados.pdf487.19 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

156
checked on Sep 18, 2019

Download(s)

78
checked on Sep 18, 2019

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Dimensions


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.