Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/35860
Title: Love Juliet... and Keep Her away from Palestine. Gendered and Orientalist Representations in Strangers
Authors: Garraio, Júlia 
Keywords: Strangers; Romeo and Juliet; Gendered orientalism
Issue Date: 2014
Publisher: Centro de Estudos Sociais
Serial title, monograph or event: e-cadernos CES
Issue: 22
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: The Israeli film Strangers (Erez Tadmor/ Guy Nattiv, 2007) loosely integrates elements from Shakespeare’s play Romeo and Juliet and uses the archetype of the star-crossed lovers to approach the Middle East conflict. This paper questions how the original structure, which relies on a rivalry between two identical parties, is transposed to a setting where the power relations are marked by inequality. By examining the political meanings and the Orientalist overtones that are embedded in the process of gendering Israel and Palestine through the protagonists, this paper argues that Strangers affirms Israel’s cultural and moral superiority and silences the structural violence of both the occupation and the dispossession of the Palestinians. Granted that a key element in Shakespeare is the final reconciliation between the families, this paper finally questions the pertinence of Shakespeare’s play as a hypotext to address the realities of the Middle East.
O filme israelita Strangers (Erez Tadmor/ Guy Nattiv, 2007) integra vagamente elementos da peça shakespeareana Romeu e Julieta, usando o arquétipo dos amantes desafortunados para abordar o conflito do Médio Oriente. O presente artigo questiona como a estrutura original, baseada na rivalidade entre duas fações idênticas, é transposta para um contexto onde as relações de poder são marcadas pela desigualdade. A partir da análise dos significados políticos e das conotações orientalistas presentes no processo de masculinização/feminilização de Israel/Palestina através dos protagonistas, este artigo defende que Strangers afirma uma suposta superioridade cultural e moral israelita e silencia a expropriação dos palestinianos. Uma vez que a reconciliação final entre as famílias é um elemento central em Shakespeare, este texto, questiona, por fim, a pertinência da peça shakespeareana como hipotexto para abordar as realidades do Médio Oriente.
URI: http://hdl.handle.net/10316/35860
ISSN: 1647-0737
Other Identifiers: 10.4000/eces.1872
DOI: 10.4000/eces.1872
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Nacionais

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